Spring naar content

Waarom een digitale werkplek in de zorg? Ervaar meer rendement, kwaliteit én werkplezier!

Waarom een digitale werkplek in de zorg? Ervaar meer rendement, kwaliteit én werkplezier!
09 juni 2025

Een digitale werkplek in de zorg? ICT werd jarenlang gezien als een blok aan het been van vrijwel iedere zorgorganisatie. Jaar na jaar telkens meer investeren in ICT, terwijl in de tussentijd de toenemende zorgbehoefte, krimpende zorgbudgetten, hoeveelheid administratie én krapte op de arbeidsmarkt nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Een blok aan het been is ICT in het zorglandschap gelukkig niet meer. ICT draagt daadwerkelijk bij aan de ontwikkeling van zorgorganisaties én zorgprofessionals. Hoe? Dat leggen we je graag uit. ICT gaat allang niet meer om keiharde techniek en technologie. Een digitale werkplek in de zorg vertaalt zich nu juist in waarde voor zorgorganisaties, met meer rendement, meer kwaliteit en meer werkplezier.

Waarom jij digitaal moet gaan werken in de zorg?

  1. Het geeft meer rendement.
  2. Het zorgt voor meer kwaliteit.
  3. Het genereert meer werkplezier.

1. Een digitale werkplek in de zorg geeft meer rendement

Waarom een digitale werkplek in de zorg? Ervaar meer rendement, kwaliteit én werkplezier!

Een digitale werkplek in de zorg laat jouw zorgprofessionals en jouw zorgprocessen nog beter functioneren. Door eenvoud in werken en tijd-/plaats- en device onafhankelijk werken, ontstaat meer tijd voor waar het écht om draait in de zorg: aandacht voor patiënten en cliënten. Meer doen in dezelfde tijd. Bijvoorbeeld het leveren van snellere en adequatere zorg doordat je altijd het zorgdossier, behandel- of voedingsplan beschikbaar hebt op je mobiele device, in het zorgcentrum of bij de cliënt thuis. Maar je bespaart ook administratietijd door niet telkens tussen applicaties en dashboards te hoeven schakelen. Met de digitale werkplek in de zorg werk je vanuit één bureaublad met gebundelde informatie. Dagelijks log je slechts één keer in en je kunt de hele dag veilig toegang krijgen tot jouw applicaties. Daarnaast stem je licenties daadwerkelijk af op het gewenste gebruik, en reduceer je hiermee onnodige uitgaven. De zorgprofessional gebruikt ICT nu eenmaal op een andere wijze dan een kantoormedewerker, hier passen andere licenties bij.

2. Meer kwaliteit dankzij digitaal werken in de zorg

Substantiële besparingen met double digit percentages zijn zeker haalbaar, maar hoe? In de digitale werkplek maken zorgprofessionals gebruik van de samenwerking tussen beproefde marktstandaarden, zoals Microsoft. Maar ook wordt bijvoorbeeld Nedap ONS of MijnCaress geïntegreerd voor vereenvoudigde toegang in jouw digitale werkplek in de zorg. Het principe is standaardisatie van de digitale werkplek op basis van werkstijlen. Een verpleegkundige werkt tenslotte op een andere manier dan een roostermaker of iemand van HR. In de standaard uniformiseer je veel voorkomende handelingen door deze te automatiseren, bijvoorbeeld:

Tevens voorkom je fouten door eenduidige en enkelvoudige invoer van informatie. Kortom, de uniforme opbouw van de digitale werkplek in de zorg voorkomt ongewenste verrassingen. Met het automatiseren van veel voorkomende processen en beperken van fouten, komt tijd vrij om écht meer aandacht te geven aan de client. Tijd om te luisteren en in te spelen op de behoefte én om soms een stapje extra te zetten.

3. Een digitale werkplek in de zorg geeft meer werkplezier

Waarom een digitale werkplek in de zorg? Ervaar meer rendement, kwaliteit én werkplezier!

Last but not least, de belangrijkste ‘assets’. Jouw zorgmedewerkers die iedere dag hard werken voor een goed resultaat en energie halen uit elke dag, gun je toch maximaal werkplezier? Maak het werk voor jouw zorgprofessionals niet onnodig complex, maar vereenvoudig toegang tot alle informatie op een gepersonaliseerd dashboard, dat is afgestemd op je werkwijze. Daag jouw zorgprofessionals uit om zichzelf te ontwikkelen in IT vaardigheid, met selfservice tools, een gedegen adoptieprogramma en online hulp. De zelfredzaamheid en daarmee het werkplezier van je mensen verhoogt hiermee absoluut!

Laten we eens in gesprek gaan hoe de online werkplek voor jouw zorgorganisatie werkt!

De digitale werkplek in de zorg maakt dit écht mogelijk:

  • Effectiever communiceren en samenwerken in een project of document met tools en middelen zoals vergaderingen, chatberichten en belmogelijkheden in één beveiligde hub, waar jij je ook bevindt.
  • Alles vanuit één eenvoudig en intuïtief ingericht bureaublad met al je relevante bronnen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel naar 088 44 60 000 en we helpen je graag verder.

Whitepapers

De Esprit ICT Digital Workspace voor de zorg: alles wat je wilt weten

Als zorginstelling sta je voor vele uitdagingen. Vergrijzing van de bevolking en daarmee toenemende zorgbehoefte, beperkte zorgbudgetten, administratieve druk, krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende transmurale zorgvraag. En daarnaast de ambitie om het zorgproces efficiënter te maken, waarbij relevante informatiedeling en samenwerking centraal staan. Kortom: een vraagstuk dat een slim antwoord vereist.
Onderwerp
Digital Workspace
Branche
Healthcare
Onze adviseurs staan altijd voor je klaar!

Ontdek hoe onze ICT-oplossingen jouw bedrijf kunnen transformeren. Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan en blijf de concurrentie een stap voor.

Adviesgesprek aanvragen

Ontdek de veelzijdige mogelijkheden van onze uitgebreide reeks ICT-oplossingen die speciaal zijn ontworpen om jouw bedrijf te transformeren. Benieuwd hoe Esprit ICT jouw bedrijf kan helpen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel naar 088 44 60 000 en blijf de concurrentie een stap voor.

Let op: onze vestiging in Breda kampt op dit moment met een stroomstoring waardoor deze telefonisch onbereikbaar is. De verwachting is dat de storing tot ongeveer 10:30 duurt en we daarna weer gewoon bereikbaar zijn. Excuses voor het ongemak!