Spring naar content

5 voordelen van een online werkplek in het mkb

Vijf voordelen van een online werkplek in het mkb
06 februari 2025

Door allerlei ontwikkelingen zijn we de afgelopen jaren in het mkb heel anders gaan samenwerken met elkaar. Thuiswerken, hybride werken of werken op een andere locatie dan (uitsluitend) op kantoor zijn de norm geworden. Ondanks dat dit de nodige uitdagingen met zich meebrengt, kan een goede online mkb werkplek veel voordelen opleveren.

Wat is een digitale werkplek?

Een online werkplek – andere benamingen zijn onder andere digitale werkplek, moderne werkplek of digital workspace – is een gepersonaliseerde cloud-based webportal, die al je applicaties, data en werkprocessen op efficiënte wijze online samenbrengt. Bij Esprit ICT heet de digitale werkplek de Digital Workspace.

Voordeel 1: Altijd en overal bereikbaar en benaderbaar met de online mkb werkplek

Een van de grootste voordelen van de Esprit ICT online werkplek voor mkb-bedrijven is dat je medewerkers altijd en overal kunnen werken. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een stabiele online verbinding. Dat kan Wi-Fi zijn, maar een ook vaste internetlijn of een mobiele 4G of 5G-internetverbinding. Of je nu onderweg bent naar een klant of vanuit huis werkt, doordat de digitale mkb werkplek volledig cloud-based is, kunnen je medewerkers altijd en overal bij hun e-mail, agenda, bestanden en applicaties!

Voordeel 2: Flexibel op- en afschalen in de online mkb werkplek

Vijf voordelen van een online werkplek in het mkb

De Digital Workspace is een gestandaardiseerde oplossing op basis van Microsoft-technologie. Daarmee heb je de zekerheid dat het optimaal en altijd werkt. Je neemt zoveel online mkb werkplekken af als je nodig hebt en je kan kiezen voor de mogelijkheid om maandelijks flexibel op- en af te schalen. Op deze manier kan de Digital Workspace flexibel meebewegen met je bedrijf. Handig dus als je ineens hard gaat groeien, maar ook als je door omstandigheden tijdelijk in wilt krimpen. De online mkb werkplek is schaalbaar, waarbij je niet betaalt voor licenties die niet gebruikt worden.

Voordeel 3: Werken met de devices die je medewerkers willen

Geen medewerker is hetzelfde en daarom is de Digital Workspace ook flexibel in te richten. Ongeacht de voorkeuren van je medewerkers kunnen ze met deze online mkb werkplek gebruikmaken van elk denkbaar device: desktop pc, laptop, tablet en smartphone. En het mooie daarbij is: de gebruikerservaring is op alle devices vergelijkbaar. Gewoon even inloggen en je komt op je portal, waar je via een herkenbare tegelstructuur je keuzes voor applicaties of bestanden kunt maken.

Voordeel 4: Een digitale mkb werkplek die aansluit bij je werkstijl

Vijf voordelen van een online werkplek in het mkb

Eén digitale mkb werkplek voor alle medewerkers, dat werkt niet altijd goed. Een kantoormedewerker heeft heel andere behoeftes dan een buitendienstmedewerker bijvoorbeeld. Daarom maken we binnen de Digital Workspace gebruik van werkstijlen. Op basis van uitgebreid onderzoek naar hoe mkb-medewerkers werken, onderscheiden we vier werkstijlen: Flex, Basic, Office en Allround. Elke stijl scoort specifiek op het gebied van mobiliteit, data, samenwerken, IT-afhankelijkheid en support. Hierop passen we de Microsoft-licenties en noodzakelijke en gewenste applicaties aan. Als je met de Esprit ICT online mkb werkplek gaat werken, bekijken we samen met je collega’s welke werkstijl(en) het beste bij je bedrijf passen.

Voordeel 5: Security: altijd, overal en veilig

De beveiliging is een geïntegreerd en fundamenteel onderdeel van de Digital Workspace om problemen door phishing, spoofing en schadelijke links te voorkomen. Ook kan je kiezen voor een passwordmanager; een gecentraliseerde, optimaal beveiligde ‘safe’ om wachtwoorden op te slaan. De applicatie detecteert gelekte wachtwoorden en bevat een gratis privéabonnement voor iedere gebruiker van de online mkb werkplek.

Standaard wordt Microsoft Defender als onderdeel van Windows beveiliging geleverd, zodat je gegevens en apparaten real-time beschermd zijn tegen virussen en aanvallen. Om het écht veilig te maken, adviseren we Multifactor-authenticatie (MFA). Bij deze authenticatiemethode moet je meerdere stappen succesvol doorlopen om toegang te krijgen. De extra authenticatiestap kan bijvoorbeeld een telefoontje, sms-bericht of autorisatie via een mobiele app zijn.

Whitepapers

De digitale werkplek voor het mkb – dit wil je erover weten

De manier waarop we samenwerken in het mkb is de laatste jaren flink op z’n kop gezet. Thuiswerken, hybride werken of vanaf een andere plek dan alleen het kantoor – het is allemaal de norm geworden. Dit “nieuwe normaal” brengt een frisse wind mee in hoe we samenwerken, onze mobiliteit regelen en de balans tussen werk en privé in de gaten houden. Maar: het brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Die uitdagingen zijn te tackelen met een goed ingerichte digitale werkplek.
Datum
11 mei 2023
Digital Workspace
De sleutel tot succesvol samenwerken in het nieuwe normaal
Onze adviseurs staan altijd voor je klaar!

Ontdek hoe onze ICT-oplossingen jouw bedrijf kunnen transformeren. Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan en blijf de concurrentie een stap voor.

Adviesgesprek aanvragen

Ontdek de veelzijdige mogelijkheden van onze uitgebreide reeks ICT-oplossingen die speciaal zijn ontworpen om jouw bedrijf te transformeren. Benieuwd hoe Esprit ICT jouw bedrijf kan helpen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan en blijf de concurrentie een stap voor.

Let op: onze vestiging in Breda kampt op dit moment met een stroomstoring waardoor deze telefonisch onbereikbaar is. De verwachting is dat de storing tot ongeveer 10:30 duurt en we daarna weer gewoon bereikbaar zijn. Excuses voor het ongemak!