Treant is klaar voor de zorg van morgen

Met een end-of-service netwerk en de ambitie om de ziekenhuis- en ouderenzorgorganisatie voor te bereiden op de zorg van morgen, stapte Treant naar Esprit ICT, marktleidend ICT-specialist en system integrator voor naadloze communicatieoplossingen. Een nieuw netwerk in combinatie met message broker software en nieuwe zorgtelefoons zorgt ervoor dat de zorgmedewerkers efficiënter werken en meer kwalitatieve zorg verlenen aan de bewoners.
Treant: zorg vanuit het hart
Treant verleent met zo’n 6.000 collega’s kwalitatief hoogstaande ziekenhuis- en ouderenzorg vanuit 21 locaties in de regio Drenthe en Zuidoost-Groningen. Treant is er in alle fasen van het leven: van de zorg voor een ongeboren kind tot de zorg in de laatste jaren. Treant onderzoekt, behandelt, geneest, verpleegt, verzorgt en begeleidt. Samen met onze patiënten en cliënten gaan we voor een vitaal en betekenisvol leven. Met noordelijke nuchterheid, passie voor het vak en de drijfveer om steeds beter te worden.
Van die 6.000 medewerkers werken er 85 op de ICT-afdeling. Voor hen is er de laatste jaren veel veranderd. De opkomst van nieuwe technologieën zorgt ervoor dat Treant zich moet voorbereiden op de toekomst van de zorg. En met een netwerk aan het einde van z’n levenscyclus, was dit hét perfecte moment voor vernieuwing.
Een nieuw netwerk
“Het netwerk was end-of-service, dus dat moest sowieso vervangen worden”, zegt Richard Funke, Hoofd ICT Infrastructuur, Architectuur & Security, Werkplekbeheer en ICT Support bij Treant. “Daarnaast wilden we de beveiliging naar een hoger niveau tillen en het beheer centraliseren.” De keuze viel daarvoor op een netwerk van HPE Aruba.
Hans Elings, Accountmanager bij Esprit ICT: “Een netwerk van HPE Aruba is gebaseerd op open standaarden. Producten van derden zijn eenvoudig te koppelen. IoT-protocollen zijn direct, zonder aanvullende kosten beschikbaar. Treant beschikt, naast WiFi, nu over een volledig dekkend BLE- en Zigbee-netwerk. Nieuwe IoT-apparatuur kan eenvoudig en veilig geïntegreerd worden zonder aanleg van nieuwe infrastructuren. Bovendien heeft Aruba een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.”
Via HPE Aruba kwam Treant bij Esprit ICT terecht. “We hebben gekozen voor Esprit ICT op basis van hun presentatie, projectaanpak en visie. Het feit dat Esprit ICT een solution integrator is met kennis over meerdere connectivity domeinen heeft de doorslag gegeven”, aldus Richard. En zo begon Esprit ICT in 2019 met de vervanging van het netwerk in de drie ziekenhuislocaties van Treant in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal.
Betere communicatie
Treant zag echter nog meer mogelijkheden in het portfolio van Esprit ICT. De zorg stelt steeds hogere eisen en met de vernieuwing van het netwerk leek het voor Treant het ideale moment om ook op het gebied van communicatie te innoveren. Ze gingen ook met Esprit ICT in zee voor de implementatie van nieuwe zorgtelefoons en een message broker, een software die communicatie tussen verschillende softwareapplicaties vergemakkelijkt.
“Het mooie is dat al die domeinen intensief gebruikmaken van de netwerken die aanwezig zijn. We bereiden de locaties van Treant voor op de technologieën die straks ingezet gaan worden”, zegt Hans. “We doorlopen dus een hele logische volgorde van het klaarmaken van het netwerk voordat we met de nieuwe technologieën van start gaan.”
“We bereiden de locaties van Treant voor op de technologieën die straks ingezet gaan worden.” – Hans Elings, Accountmanager bij Esprit ICT
Proces in volle ontwikkeling
Het implementatieproces van de gekozen oplossingen is momenteel nog volop in ontwikkeling. “In 2019 hebben we de netwerkinfrastructuur in de ziekenhuislocaties vervangen, en dat zonder noemenswaardige downtime”, zegt Richard. “Toen dat project was afgerond, zijn we ook aan de zeventien zorglocaties begonnen.” Esprit ICT migreert nu drie à vier zorghuizen per jaar naar een HPE Aruba-infrastructuur.
Ondertussen is Esprit ICT in de zorginstellingen ook volop bezig met de implementatie van IQ Messenger, de nieuwe message broker software. “Zoals het nu lijkt, schakelen de eerste locaties in 2024 over”, zegt Richard. In combinatie worden ook de nieuwe zorgtoestellen van SpectraLink gelanceerd in de zorg.
De zorg van morgen
Hoewel het proces nog work-in-progress is, kijkt Richard al uit naar de voordelen die deze innovatie met zich meebrengt. Het grootste voordeel zal namelijk zijn dat medewerkers met slechts één toestel hun werk kunnen doen. “Dat maakt de zorg efficiënter en de kwaliteit ervan beter voor de bewoner of patiënt”, aldus Richard. “Het grote voordeel zit in de gestandaardiseerde manier van werken”, vult Hans aan. “Alle zorglocaties ontvangen en verwerken straks op dezelfde manier informatie.”
Tevreden klanten
Beide partijen zijn duidelijk zeer tevreden over de samenwerking. “Esprit ICT is een heel flexibele partner”, aldus Richard. “We hebben hele korte lijnen met elkaar en kunnen snel schakelen. We maken samen een planning, maar de zorg is altijd leidend, dus als we van die planning af moesten wijken, kon dat in overleg altijd vlot gebeuren.”
“Wat ik daar zeker aan wil toevoegen is de proactieve houding van de engineers van Esprit ICT”, zegt Albert Klumpje, projectleider bij Treant. “Vooral in complexe projecten zoals deze, is het belangrijk dat er niet afgewacht wordt, maar proactief gehandeld wordt. En dat doet Esprit ICT heel goed.”
Alle connectiviteit bij één partner
Het proces is nog niet ten einde en er liggen nog nieuwe dingen op het pad van Esprit ICT en Treant. Sinds 2024 heeft Esprit ICT ook de telefonieomgeving van Treant in beheer genomen. “Op termijn is het de bedoeling dat Esprit ICT alle eerstelijnsmeldingen behandelt. Dan hebben we alles op het gebied van connectivity bij één leverancier”, aldus Richard. Bovendien is er ook een basisinfrastructuur voor een Living Lab ingezet. Het idee van zo’n lab is dat nieuwe technologieën in een semi-live situatie getest worden en voor de zorgmedewerkers inzichtelijk gemaakt worden. “Een goed initiatief dat we in de komende jaren samen meer body moeten gaan geven”, vindt Hans.
Vierenhalf sterren
Treant geeft Esprit ICT een mooie 4,5 sterren voor de samenwerking. “Er moet altijd wat te verbeteren zijn”, lacht Albert. Maar het is duidelijk dat Treant heel tevreden is. “Esprit ICT is een betrouwbare partner waarvan we in de toekomst nog meer diensten willen gaan afnemen”, sluit Richard af.
“Esprit ICT is een betrouwbare partner waarvan we in de toekomst nog meer diensten willen gaan afnemen.” – Richard Funke, Hoofd ICT Infrastructuur, Architectuur & Security, Werkplekbeheer en ICT Support bij Treant
Gerelateerde updates en relevante ICT-inzichten
Start vandaag nog!
Ontdek de veelzijdige mogelijkheden van onze uitgebreide reeks ICT-oplossingen die speciaal zijn ontworpen om jouw bedrijf te transformeren. Benieuwd hoe Esprit ICT jouw bedrijf kan helpen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan en blijf de concurrentie een stap voor.