Spring naar content

Laurens: Betrouwbare zorg dankzij een gedecentraliseerd wifi-netwerk

Esprit ICT neemt de netwerkinfrastructuur van Laurens onder handen
Laurens
19 maart 2024

Tot drie jaar geleden viel het WiFi-netwerk van Rotterdamse zorginstelling Laurens regelmatig uit. De verouderde IT-infrastructuur kon de snelle groei van Laurens niet volgen. Dat zorgde voor een instabiel, onveilig netwerk. “Zo kon het niet langer.” Dat netwerk wordt nu volledig opnieuw ingericht door Esprit ICT, marktleidend ICT-specialist en system integrator voor naadloze communicatieoplossingen.

Zo zelfstandig en betekenisvol mogelijk

In Rotterdam en omstreken vertrouwen duizenden ouderen dagelijks op de zorg van bijna 6.000 zorgprofessionals van Laurens. Laurens biedt thuiszorg, revalidatie, verpleeghuiszorg en zorg in de laatste levensfase. Hun missie? Mensen in staat stellen om zo veilig, zelfstandig en betekenisvol mogelijk te leven als ze ouder worden, herstellen van een ziekte of leven met een blijvende beperking.

De zorgverleners van Laurens kennen het persoonlijke verhaal van elke bewoner en sluiten hun zorg daar zoveel mogelijk bij aan. Dat die zorg steeds afhankelijker wordt van digitalisering, merkt ook Iwan Schutterop, Teammanager Servicemanagement bij Laurens. “We hadden nogal wat uitdagingen op het gebied van IT.”

“Toen ik drie jaar geleden bij Laurens begon, maakte ik me zorgen over de staat van die IT-infrastructuur. Zo kon het niet langer, dit moest beter.” – Iwan Schutterop, Teammanager Servicemanagement bij Laurens

Verouderde IT-infrastructuur

Eén van die uitdagingen was de netwerk-infrastructuur. Die was niet toekomstbestendig: “Laurens is een fusieorganisatie. Al die fusies hebben ervoor gezorgd dat we met veel verouderde en vooral diverse IT-infrastructuur te maken kregen”, aldus Iwan.

“Het ophalen van patiëntengegevens, medicijnen en zorgmeldingen verloopt allemaal via de cloud. Om goede en continue zorg te leveren, moet je altijd de juiste informatie voorhanden hebben” – Richard Snepvangers,  Technical Consultant Networking & Security bij Esprit ICT

Twee tot drie keer per maand viel het WiFi-netwerk van Laurens uit. Voor een zorginstelling met 72 locaties waaronder 32 verpleeghuizen heeft dat grote gevolgen. Internet is namelijk een randvoorwaarde voor Laurens’ kerntaak. “Het ophalen van patiëntengegevens, medicijnen en zorgmeldingen verloopt allemaal via de cloud. Om goede en continue zorg te leveren, moet je te allen tijde de juiste informatie voorhanden hebben”, zegt Richard Snepvangers, Technical Consultant Networking & Security bij Esprit ICT. Hij kent de werkwijze van Laurens zeer goed, aangezien Esprit ICT en Laurens al geruime tijd met elkaar vertrouwd zijn.

Trouwe partners

Esprit ICT en Laurens doen namelijk al meer dan dertien jaar zaken met elkaar. “Het begon bij de vernieuwing van het telefoniepark van Laurens. Daarna zijn we partner geworden voor het bedrade netwerk (LAN) en nu nemen we dus ook het wifi-gedeelte voor onze rekening”, zegt Hans Elings, Accountmanager bij Esprit ICT.

Dat was voor Iwan een logische keuze, aangezien die verschillende diensten onderling van elkaar afhankelijk zijn. “Als al die onderdelen door verschillende partijen beheerd worden, ben je te lang bezig met het onderzoeken van storingen. LAN en WiFi horen bij elkaar, dus dat hoort ook gewoon door één partij beheerd te worden.”

Samen met Laurens en externe partners draait Esprit ICT meerdere projecten per jaar om de bestaande zorglocaties te voorzien van een nieuwe netwerkinfrastructuur. Daarnaast rollen we ook een nieuwe cloudgebaseerde telefonie-omgeving uit en zijn we nauw betrokken bij de realisatie van nieuwe verpleegoproepsystemen.

Een gedecentraliseerd netwerk voor betere zorg

Wat houdt een nieuwe netwerkinfrastructuur precies in bij zo’n grote zorginstelling als Laurens? “De focus ligt vooral op decentralisatie. We willen niet meer dat de WiFi afhankelijk is van een centraal component, maar gestuurd wordt vanuit dislocaties. Dat zorgt ervoor dat als er één storing is, niet alle huizen van Laurens uitvallen op gebied van wifi”, zegt Iwan.

Veiligheid is daarbij een cruciaal punt. Laurens heeft meer dan 70 vestigingen waar een internetverbinding beveiligd moet worden. Esprit ICT richt zich dan wel op decentralisatie van het WiFi-netwerk, maar de beveiliging blijft centraal beheerd. Zo is Laurens voorbereid op de trend die nu optreedt: alles in de cloud.

Het implementatieproces van het nieuwe netwerk is nog in volle gang en dat is niet altijd even gemakkelijk, aangezien er 24/7 zorg verleend moet worden. Gelukkig pakt Esprit ICT het proces heel projectmatig aan. “Eigenlijk is de transitie één groot project dat is opgedeeld in verschillende deelprojecten. Dat maakt het complex en daarom hebben we het initiatief genomen om daar een stuurgroep op te zetten die het proces maandelijks evalueert en bijstuurt. Dat werpt zijn vruchten af”, aldus Hans.

Duurzame samenwerking

Iwan is al heel tevreden met het resultaat. “We hebben veel minder last van algehele outage van ons WiFi-netwerk. Nu alle netwerken op dezelfde manier zijn opgebouwd, kunnen we bovendien veel makkelijker schakelen bij problemen.” Dat belooft een betere toekomst voor Laurens. Door geen eigen datacenter en technici in dienst te hebben, maar alles vanuit de cloud op te nemen, liepen ze al jaren voorop in de transitie naar de cloud. “Eén van de laatste dingen die we nog in een datacenter hadden staan, waren de centrale WiFi-controllers.”

Bovendien biedt Esprit ICT Laurens een zorgeloze oplossing. Laurens wil vooral regie voeren en kennis inhuren van experts, maar zelf niet te veel bezig zijn met de technische details. Zo hebben ze meer tijd om zich te focussen op hun kerntaak: de zorg voor hun patiënten. Dat is precies wat Esprit ICT faciliteert voor Laurens.

Het grootste voordeel van de samenwerking met Esprit ICT? De duurzame relatie. “Dat de telefonie, LAN en WiFi beheerd worden door één partij die ons al heel lang kent en weet wat er speelt in een verpleeghuis, de thuiszorg en de kortdurende zorg, is een enorm voordeel”, aldus Iwan.

Het vertrouwen tussen beide partijen is duidelijk heel groot.

“Esprit ICT helpt ons er heel goed bij om onze eigen missie en visie op de zorg gestalte te geven.”

Onze adviseurs staan altijd voor je klaar!

Ontdek hoe onze ICT-oplossingen jouw bedrijf kunnen transformeren. Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan en blijf de concurrentie een stap voor.

Adviesgesprek aanvragen

Ontdek de veelzijdige mogelijkheden van onze uitgebreide reeks ICT-oplossingen die speciaal zijn ontworpen om jouw bedrijf te transformeren. Benieuwd hoe Esprit ICT jouw bedrijf kan helpen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan en blijf de concurrentie een stap voor.