Carpetright: Elke winkel een nieuwe ICT-omgeving binnen twee dagen
Het merk Carpetright is sterk in ontwikkeling, mede door de keuze van een nieuwe omnichannel-strategie. Naast een visuele upgrade stonden nieuwe kassasystemen, werkstations en een online verkoopassistent voor guided selling op de agenda. Dat vroeg om een nieuwe ICT-infrastructuur, inclusief bekabeling, aansluiting ISRA-punt, montage, patchkasten, accesspoints en switches. Esprit ICT ging de uitdaging aan en voerde het project in krap drie maanden uit.
Aanleiding
- Het merk Carpetright is sterk in ontwikkeling
- Keuze voor een omnichannel-strategie
- Verouderde ICT-omgeving en -infrastructuur
Oplossing
- Een nieuwe ICT-infrastructuur voor het hoofdkantoor en de 116 Benelux-winkels
- 450 werkplekken incl. kassa’s, switches, wifi-netwerken, printers en overige randapparatuur
- Onderhoud, 1e en 2e lijns support, inclusief onsite support
Resultaten
- Vlekkeloze uitrol van de ICT-omgeving in twee dagen per winkel
- Minimale overlast voor winkelend publiek
Het project
Carpetright is bezig met een opmars dankzij de bedrijfsbrede implementatie van een programma dat onder andere Finance, Logistiek, Verkoop en website omvat. Naast een visuele upgrade van de winkels, betekent het ook de ingebruikname van nieuwe kassasystemen, werkstations en een online verkoopassistent voor guided selling. Hiervoor moesten alle winkels worden voorzien van een nieuwe ICT-infrastructuur, inclusief bekabeling, aansluiting ISRA-punt, montage, patchkasten, accesspoints en switches.
Kristijan De Weerd, IT-manager bij Carpetright: “Het vervangen van de ICT-infrastructuur in 116 winkels en deze klaarmaken voor de toekomst is een heel specifieke uitdaging. Hiervoor zijn wij op zoek gegaan naar een partij met veel ervaring in de retail. We zijn uitgekomen bij Esprit ICT.”
Naast de genoemde werkzaamheden bestond het project uit de oplevering van documentatie per filiaal, inclusief definitieve tekeningen, foto’s en beschrijvingen. Verder wilden we ook het overall projectmanagement van alle betrokken partijen uitbesteden. Een extra uitdaging hierbij was de korte doorlooptijd; voor 116 winkels en het hoofdkantoor was slechts drie maanden beschikbaar.
De oplossing
Esprit ICT presenteerde een gedetailleerd projectvoorstel, waarbij een belangrijk onderdeel de bekabelingswerkzaamheden waren. Hierbij werd samengewerkt met partner IT Bases. Kristijan: “Esprit ICT onderscheidde zich door de gedetailleerdheid van het projectplan, maar ook door als hoofdaannemer op te treden bij de bekabeling. Dit was voor ons belangrijk, omdat we één aanspreekpunt wilden voor alle werkzaamheden.”
Op advies van Esprit ICT koos Carpetright voor een intensieve voorbereiding. Hierbij zijn alle 116 winkels bezocht door het projectteam om de situatie ter plaatse nauwkeurig in kaart te brengen; lay-out, bekabeling, werkplekken, etc. Dit vergde een extra investering, maar zorgde voor een vlekkeloze uitvoering.
“Doorslaggevend was de presentatie van de RFP, die heel gedetailleerd voor ons was uitgewerkt. Inclusief volledige planning en doorlooptijd!” – Kristijan de Weerd, IT Manager bij Carpetright
De voordelen
Kristijan: “Een van de grote voordelen van dit project is dat we maar met één partij hoefden samen te werken. Omdat Esprit ICT het complete plan heeft ontwikkeld en alles heeft bedacht, geleverd en geïnstalleerd, wisten we zeker dat het goed op elkaar was afgestemd. Het was voor ons dan ook een logische keuze om ook het onderhoud en de support bij Esprit ICT onder te brengen. We hebben hiervoor een meerjarig contract afgesproken met onsite onderhoud op basis van de swap-methode. Als er een product defect is, wisselt Esprit ICT het direct om, zodat de overlast in de winkel minimaal is. Ook de reparaties neemt Esprit ICT voor zijn rekening.”
“Bij een project als dit moet je volledig kunnen vertrouwen op de kennis en ervaring van je leverancier. Zeker zo belangrijk is dat het onderling klikt. Carpetright en Esprit ICT hebben dezelfde mentaliteit, en dat is een voordeel.“
“Als retailer kijk je natuurlijk ook naar de prijs. Met Esprit ICT hebben we niet gekozen voor de goedkoopste aanbieding, maar voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dankzij Esprit ICT zijn onze winkels, en niet te vergeten ons hoofdkantoor, helemaal klaar voor de toekomst!”
Gerelateerde updates en relevante ICT-inzichten
Start vandaag nog!
Ontdek de veelzijdige mogelijkheden van onze uitgebreide reeks ICT-oplossingen die speciaal zijn ontworpen om jouw bedrijf te transformeren. Benieuwd hoe Esprit ICT jouw bedrijf kan helpen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan en blijf de concurrentie een stap voor.